Зона Александър Невски

България, нашата мила страна София, нейната столица Александър Невски, символът й Дали? Много хора определят Храм-паметник Свети Александър Невски като символ на София. Какво се случва обаче около него? Случва се нещо, което е повече от показателно за града. Първо, нищо не е променено от десетилетия насам, ясно се усеща миризма на нафталин и второ, властва царството на автомобилите и паркингите. Не знам за вас, но на мен никога не ми е било комфортно да минавам покрай храма. Винаги имам чувството, че някой шофьор ще ме блъсне от неизвестна посока. Кръговото движение около сградата е безумно, сградата буквално седи като изрезка в море от павета или като сувенир-магнит лепнат на хладилника. Върхът на представителността е ограденият като кошара паркинг наблизо, който възпрепятства пешеходното движение. ProvoSofia - Александър Невски Наистина зоната около храма има потенциал да се превърне в бижу на столицата, но това изисква сериозно отношение и най-вече желание от страна на управлението. Трябва от някъде да се почне и смятаме, че подобно емблематично място е подходящо за начало. ProvoSofia - Александър Невски Състоянието е такова, че храмът е обвит в автомобилно платно, слабо натоварено, а останалите свободни пространства са старателно запълнени с паркинги. Смятаме, че това не е съвсем нормално, затова предлагаме три подхода за зоната: ProvoSofia - Александър Невски Първият вариант предлага прекъсване на кръговото движение около сградата, чрез своеобразен пешеходен "полуостров" и прави по-нормален достъпа до нея. Премахва се странният паркинг в тази зона и се оформя едно площадно пространство непосредствено до храма. Стесняване на уличното платно от 4 на 2 платна в полза на площада. ProvoSofia - Александър Невски Вторият вариант е далеч по-генерален и би имал огромно влияние върху облика на столицата. Цялата зона около храма става пешеходна и всички свободни пространства се преосмислят и до голяма степен преизграждат. Нови връзки, нови настилки, нови мебели, нови обществени пунктове. Тоест не става дума само за поставяне на колчета и ограничаване на автомобилите (както се случи на Витошка), а за сериозна инвестиция в бъдещето на града. Подобен проект е задължително да е резултат от сериозен конкурс и още по-сериозно качествено на изпълнение. ProvoSofia - Александър Невски И трети вариант, който показва едно средно положение между горните два и пак третира зоната като цялостен ансамбъл. Безумният паркинг: ProvoSofia - Александър Невски Аз ли нещо не разбирам или това е абсурдно да се случва на пъпа на София до символа на столицата? ProvoSofia - Александър Невски Големият обор. ProvoSofia - Александър Невски Александър Невски опасват 4 платна, все едно ще поемат трафика от Цариградско. Най-абсурдното на този паркинг е, че ако пешеходец иска да отиде от Света София до парламента да речем, е поставен пред един гениален избор: ProvoSofia - Александър Невски Първият вариант е да заобиколи паркинга от страна на Синода. Не мога да си обясня защо, но никога не избирам този вариант. ProvoSofia - Александър Невски Вторият вариант е покрай загражденията. На снимката се вижда, колко място предвижда Общината за нас пешеходците. Благодарим Ви!

Коментари

1 | your name | 20 Aug 2012
Only just discovered this blog. Eye opening on many levels... Keep up the good work! The pictures in this article are shocking. I can not imagine St Paul's cathedral in London with cars passing in front of it, let alone with a car park. Would like to make one comment: I don't know anyone, and I mean ANYONE who lives in London or Copenhagen (the two European capitals I am familiar with) who owns a car. I do know someone who lives in London and used to own a car a few years ago. He kept it at his parent's place in Norfolk - several hours train journey away. It was only used about once a year on the occasional trip abroad. Eventually the owner decided that there was no need to keep a car when he can just rent one for the couple of weeks that he uses his, and sold it. Also, car clubs have sprung up in recent years. See www.zipcar.co.uk/ www.whipcar.com/ www.greenwheels.com/uk/ for example. And bikes are more than welcome in both cities. From Wiki - Copenhagen City Bikes or Bycykler København is the bicycle sharing system of Copenhagen, Denmark. Launched in 1995 with 1,000 cycles, the project was the world's first large-scale urban bike-sharing scheme. Similar schemes exist in other cities like Paris, London and many others. Again, from Wiki - The countries with the most systems are France (29), Spain (25), China (19), Italy (19), and Germany (5). I feel a change in thinking is needed in Sofia. A car should not be seen as needed if you live in the city, but as a stupid way to waste your money. The UK prime minister and the mayor of London regularly cycle to work. I wonder if the Bulgarian President would be happy to do the same :) Can I make a humble suggestion? Get rid of the parked cars and install a bike lane instead.
2 | Мартин Ангелов | 28 Dec 2011
Здравейте, искате да кажете, че автомобилното движение в тази точка е традиция????? Тогава, когато е правен площадът сигурно в България е нямало нито една кола, а и да е имало е било екзотика. Триумфалната арка е разположена върху един мощен нечовешки транспортен лъч. Оставаше и там да няма движение, мисля, че сравнението е безсмислено. Да не говорим, че примери като Триумфалната арка са ми изключително отблъскващи (съвсем субективно мнение). "А ако храм-паметникът "Св. Ал. Невски" е Триумфалната арка на София?! " Защо мислите, че аз като гражданин на София имам огромната нужда от триумфална арка? Това е градоустройството на мегаломаните, не правено за хората, а за да подчертае дебело величието на управляващите. Точно това градоустройство е потъпкало традиции от градската тъкан за да получим какво? Стерилно напомпано национално самочувствие. Не благодаря! Предполагам не сте запозната с тези исторически факти. Феноменът, който забелязвам у нас е копирането с огромно закъснение точно на тези морално остарели похвати. Сякаш искаме да си избием комплексите на неразвита страна. Затова се появи българският Лувър, Шанз-Елизе, Помпиду... Не случайно при съседите ни в Скопие се наблюдават още по-остри извращения. http://www.dnevnik.bg/sviat/2010/02/25/864945_proektut_skopie_2014_i_izkonno_makedonskiiat_barok/ http://www.youtube.com/watch?v=iybmt-iLysU http://www.google.bg/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=%D0%A1%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D0%B5+2014
3 | Л. Стоилова | 28 Dec 2011
А ако храм-паметникът "Св. Ал. Невски" е Триумфалната арка на София?! Оформлението на площада около него е решено с конкурс. Все едно да поискате да промените площад Етоал около Триумфалната арка. Все пак, съществуват понятия като традиция и градска памет, не може всичко вечно да се променя. На хилядолетните градове силата им е в постоянството По-скоро кошарата на паркинга на Народното събрание би трябвало да се махне заедно с охраната. Паркирането би могло да се премести в празното място към градинката между Народното събрание и СУ.
4 | Tosh | 16 Jun 2010
Според мен примерът ми е перфектен.. Александър Невски е Айфеловата Кула на София.
5 | Цветомир Джерманов | 6 Jun 2010
Относно Айфеловата Кула, няма начин да не е пешеходна зона, след като при нея туй или иначе не минават коли и се намира в парк. По презумция, парковете са пешеходна зона и не мисля, че примерът ти е удачен, така че не го прием. Относно къде живея, живея в 15arr(Rive Gauche), което е Париж и е хубава част на Париж, така да го кажем, само хора с моят цвят на кожата са тук, а аз съм бял. И в Париж, пежеходни улици има само в района на Saint-Michel. Уличките там са малки, пълни с ресторанти и заведения за бързо хранене. Искам да се извиня на всички останали за този мой коментар, който е извън темата, просто исках да се защитя.
6 | Tosh | 20 May 2010
Цветомире, не знам къде точно в Париж живэш, но мога да оборя този коментар "Мога да дам за пример Париж, където няма важен обект, който да се намира в пешеходна зона и това по никакъв начин не пречи на туристите да ги посещават." много лесно - Айфеловата Кула. Да, зад него се намира улица с много коли, но от другата страна има цял парк само за пешеходци и ако това не го наричаш "важен обект" - това е символа на цяла Франция. Само още нещо ще кажа за този коментар: пф.
7 | Tosh | 20 May 2010
Париж обаче е мноооого особен град, така че не знам дали трябва да го даваме за пример изобщо където и да е.. около него има един грамаден пръстен от гета, който расте, а самия център на Париж е спрял растежа си от доста време поради факта, че законите в него са направени, за да го замразят във времето.. Другото интересно нещо е че предела на "Париж" е доста малък точно с тази цел - да съхранят града толкова чист, просторен и приятен за туристите и много богатите хора, които живеят в центъра. А там където почват гетата (или бившата индустриална зона) вече не се нарича "Париж" (даже има табелки с задраскано "Париж" доколкото си спомням) и важат съвършенно други закони.. Така че сигурно едиснтвеното, което може да се вземе от този пример е факта, че промяната няма да дойде от архитектурата на града, а от законодателството и изпълнителната власт. Сякаш архитекта е там наистина само за да "прави сградите красиви".. :(
8 | Корнелия Мечкуева | 13 May 2010
@Tsvetomir Dzhermanov: Вярни са нещата, които казваш. Разбира се, че пешеходните пространства не трябва да стават самоцел. Опитваме се да стигнем лека по лека до истината. Градът е жив организъм, който трябва да работи еднакво добре във всички насоки. Сравнението с Париж като че ли не е най-удачно. Пространствата там навсякъде са големи. Има въздух, простор и затова могат да се съвместят така добре пешеходци, автомобилисти, велосипедисти, паркинги, зелени площи и т.н. В София положението е доста различно. Навсякъде града е задушен, наблъскан. Няма от къде да се движат колите, камо ли пешеходците...какво остава за паркинги. Тогава единственото място за паркинги остава под или над земята. Конкретно около храм-паметник"Александър Невски" пешеходният пръстен е с ширина максимум 4 метра. Или трябва да останеш на някой тротоар. Не виждам къде ще се съберът такива групи туристи, каквито има пред Айфеловата кула; Свети Петър; Света София или Синята Джамия (Истанбул).
9 | Tosh | 19 Apr 2010
Просто ми се иска да кажа, че цяла западна Европа върви към това да намаляват ползването на коли.. към по-високи данъци за лицензирани коли.. или например в Лондон ще намаляват местата за паркиране със закон (който май вече беше приет даже).. В повечето от офисите стимулират хората си да карат колело с разни програми, намаления и други подобни.. Аз лично не карам колело, а ползвам градски траспорт.. това също е вариант.. А София обича колите си и никога няма да се откаже от тях.. както и от цигарите си.. Може би ако се откаже от цигари и коли ще има и пари за да се къпе всеки ден поне по веднъж и да си пере дрехите и тогава ще е по-приятно и в градския транспорт?
10 | Иван Караджов | 20 Apr 2010
@ Tosh Много на място казано!!!
11 | Tsvetomir Dzhermanov | 13 May 2010
Бих искал да започа с това, че инициативата е доста интересна и че е крайно време да се преусмислят обществените пространства в София, за да се развие нашата столица. Аз като всички смятам, че паркингът въпорсният паркинг трябва да бъде премахнат и че движението (МПС) около паметника трябва да се промени, но не и да се премахва. Според мен не трябва да се прекалява с пешеходните пространства. Това че те са модерна тема, не означава, че са самоцел. Мога да дам за пример Париж, където няма важен обект, който да се намира в пешеходна зона и това по никакъв начин не пречи на туристите да ги посещават.
12 | Tosh | 18 Apr 2010
Отдолу няма да стане, защото там има някакви гробове,не? С втора доза сарказъм: Аз викам да бутнем паметника и да построим мол.
13 | Мартин Ангелов | 18 Apr 2010
ей да и ще има сутрешна MALL-итва :)
14 | Tosh | 19 Apr 2010
Еми,да.. защото очевидно хората не искат паметник там, а ние трябва да правим всичко, което хората искат..
15 | mok | 19 Apr 2010
@Мартин - виж, това, че не приемаш твърдението е ирелевантен факт в случая. И не става дума за решаването на проблем с трафика - става дума за СЪЗДАВАНЕТО на такъв, както и да го въртим. И - както казах (за да не се получи, че някой ми слага думи в устата) - със сигурност съществуващото положение не е задоволително, никога не съм казвал да "се примирим с идеята 'София-паркинг'". Казах, че подобна инициатива не би трябвало да е родена от емоционална хрумка на пешеходец или велосипедист (било то архитект или не), защото един град/зона/квартал изисква удовлетворяването на доста повече прослойки/категории/групи (ако мога така да ги нарека), а не само на пешеходци. И като така - проект като този или дори заданието за него би следвало да бъде изготвено след супер-сериозно проучване, особено ако е на пъпа на София. Както споменаха някои от коментиращите - дори само за месец да се затвори някоя улица и наоколо става карнавал, помисли ако е за постоянно. @psihi - то за това сме на тоя хал, защото всичко се прави "по норматив". П.п.: Само за минута ако се замисля по въпроса, ми идва наум друго решение, което удовлетворява изискването за голяма пешеходна площ и едновременно с това не прекъсва трафика. Просто е - улиците се пускат в двата края, еднопосочно, в средата от Раковска до паметника става площад. Дали е най-добро? Не знам. Както казах - проучване, не хрумване.
16 | Creator | 15 Apr 2010
Добре де автомобилите дет се вика могат да минат отдолу - даже терена е много подходящ за това понеже Невски е на високо.
17 | Спас Колев | 15 Apr 2010
@wakeop, @Мартин Ангелов: Забележката ми беше по-философска - че планиране на промени, което отказва да се съобразява с нуждите на хората, обикновено води до неочаквани резултати. Това е наблюдение върху природата на света, не че на мен толкова ми харесва да злорадствам на чужд гръб. :) И по-конкретно - "маха се паркинга от Александър Невски" и "построяване на нов паркинг" само привидно са отделни предложения. Едното без другото е като замитане на боклука под килима.
18 | Мартин Ангелов | 15 Apr 2010
Спас замитането под килима може да се приеме от добрата страна - замитане на колите в подземен паркинг на няколко нива под някой бъдещ площад. Прав си, че за всичко трябва да се мисли. От кога се говори, че София трябва да се степенува на зони и централните трябва да са най-скъпи за паркиране. Не винаги количеството паркинги решава проблема.
19 | Creator | 15 Apr 2010
Спас с кои нужди се съобразяват тези паркинги - на хилядите пешеходци,туристи........... минаващи на това мяст;на имиджа на София и на България,на Храм-паметника или........?Удволетворяват нуждите на 50-100 живущи и работещи там свикнали да спират на това място.Както каза Мартин колкото паркинги толкова коли ,а и винаги могат да се построят паркинги -я подземни,я етажни.Страхотна инициатива - БРАВО.
20 | mok | 15 Apr 2010
Марто, разбирам желанието ти за намеса в градската среда и подобряване на пешеходни/велосипедни пространства. Само че в случая има доста неизвестни. Първо - ако не си неделен шофьор и си минавал достатъчно пъти покрай паметника в час пик, ще знаеш, че при втория проекто-вариант движението наоколо би се превърнало в малък ад (не че сега не е). Достъпът за автомобили не бива да се поставя под въпрос, според мен, тъй като обслужва един куп сгради (начело с парламента), въпреки, че го разглеждате само като ринг около храма, който няма нужда от сериозен достъп за коли. Второ - рингът така или иначе е прекъснат (там, където сте показали на първия проекто-вариант). Аз лично съм си имал проблеми с КАТ, преминавайки от там. Трето - при първия вариант ако се направи такава градинка тя ще бъде странично на чомпек спрямо този храм-паметник, който искате да се подчертае. Не върви - да не обяснявам защо. В момента има доста сериозни пешеходни зони около улицата, свързваща храма с площада-паркинг до Раковска (за който има стотин идеи да бъде превърнат в нормален, измежду които и една моя, но просто колите няма къде да идат). Със сигурност съществуващото положение не е достатъчно за обект от ранга на Невски (независимо дали е най-важният символ на София или не), но това, което трябва да се направи не трябва да е продукт само на сериозен конкурс и изпълнение, а и на супер-сериозно проучване. Нещо, което пропускаш и подхождаш малко емоционално зачерквайки автомобилите и издигайки пешеходците на пиадестал.
21 | Мартин Ангелов | 14 Apr 2010
Мисля, че няма.
22 | Иван Караджов | 14 Apr 2010
@ psihi & Мартин Принципно има гратски транспорт - метрото!
23 | Иван Караджов | 14 Apr 2010
Иначе станах мигновенно фен на тази ваша нова акция :) Поздравления Относно темата бих искал да кажа, че според мен е абсолютно задължително да се преосмисли функционирането на целия район с помоща на открит и свободен за всички желаещи конкурс, като според мен той може да се разшири малко, за да включи и двореца. Темата някакси трябваше да е вече на дневен ред, след като вече се говори за българския Лувър и нова концепция за музеите в София, които ще се концентрират в тази зона.
24 | Михаил | 14 Apr 2010
Това не е ли паркинг на парламента? Защото ако е, хич не се и надявайте някога да изчезне - само ще се уголемява.
25 | Мартин Ангелов | 14 Apr 2010
Ако е за тях още по-лошо :)
26 | psihi | 14 Apr 2010
Ха, сякаш единственият смисъл от примката около св. "Алесандър Невски" е да обслужва паркинга. Вторият вариант с изнасяне на паркирането по периферията и оформяне на цяла пешеходна зона сякаш заслужава по-голямо внимание. И малко глупав въпрос. Има ли градски транспорт по булеварда от Министерски съвет до Софийският Университет?
27 | Апостол Апостолов | 13 Apr 2010
София вече не означава мъдрост, а отворен ковчег.
28 | Васил Даскалов | 13 Apr 2010
Много яки идеи. Която и да се реализира, ползата ще е голяма.
29 | Tosh | 13 Apr 2010
Поправка - Света Софиа май е базилика, а не църква.. С известна доза сарказъм - да бутнат парламента и да сложат паркинг там..
30 | tse | 14 Apr 2010
Някъде бях чел супер обяснение точно за посоченото място - че трябва да се гордеем, че Александър Невски е най-големия православен храм на балканите със собствен паркинг :) аз определено съм "за" да се разкарат колите...
31 | Pippilota Mentolka | 13 Apr 2010
Хубаво мислите, но преди седмица-две четох интервю на арх. Диков, според когото това място, както си е в момента, е най-хубавата част на София. Така че, сигурно никой няма да го вземе на сериозно предложението (а като се има предвид, че от месец чакам да ми отговорят на електронната жалба, какво остава за предолжение). И Тош е прав - влязох скоро в Ал. Невски и се ужасих колко се разпада всичко под покривалото на златните кубета.
32 | Мартин Ангелов | 13 Apr 2010
@wakeop ще им пуснем като направим още няколко предложения. Мерси за линка! @Спас ясно е, че паркингите никога няма да достигат и колкото повече правим, толкова повече коли ще циркулират. Нека има паркинги, но не можеш да ме убедиш, че трябва да има такова нещо точно на това място. Нека се правят многоетажни и подземни паркинги, ок. Не може обаче идеалният център да е един голям паркинг, не мерси, това никъде го няма. Това да паркира човек на 10 минути пеша от целта не е великото геройство, просто сме се разглезили много с тези коли.
33 | Tosh | 12 Apr 2010
Покажете снимки отвътре на паметника! И на Света София - една от най-красивите църкви, които знам..
34 | wakeop | 13 Apr 2010
Вярно на обор прилича този паркинг... Мартине, пусни предложението в блога на столична община, че е малко вероятно да наминават тъдява :). А предложението е смислено, въпреки че не съм забелязала някой друг, освен вас тук в този град да се интересува от пешеходеца... Има някакъв раздел "Вашите идеи за София" - http://blog.sofia.bg/?p=67
35 | Спас Колев | 13 Apr 2010
Само не разбрах къде се премества паркинга. Или се изпарява магически по волята на урбаниста? :)
36 | wakeop | 13 Apr 2010
@Спас Колев Не е нужно да се изпарява... човечеството е изобретило отдавна вертикалните паркинги. Няколко такива, пръснати на подходящи места из центъра ще решат проблема с паркирането и ще разчистят и улиците, и тези... обори. Ето ти пример: http://www.funenclave.com/auto-zone/vertical-parking-in-moscow-35255.html Дизайнът на сградата-паркинг може да се съобрази с околните, колата е на сухо, от 8 етаж още по-трудно ще ти я откраднат. Е... недостатък е, че точно до Ал. Невски едва ли ще можеш да паркираш. Ще се наложи да повървиш 5 минути пеша.
37 | Мартин Ангелов | 17 Apr 2010
@mok и по тази тема важи същото - колкото повече улици, толкова повече се увеличава вместимостта на коли в центъра, нали? И два пъти повече нови улици да прокараме, те ще се напълнят моментално, не там е решението. Въпросът е да поставим максимуми, чрез определени ограничения иначе ще се задушим от коли, не че в момента не сме. Трябва да има степенуване на достъпността и това няма как да стане без компромиси. Ако не може столицата да направи един такъв компромис, просто не знам за къде сме тръгнали и ще трябва да се примирим с идеята София-паркинг. Няма как да приема твърдението, че платното около Александър Невски е ключово за решаването на проблемите с трафика. @Creator по-добре усилията за копане да се насочат в направата на паркинг.
38 | psihi | 17 Apr 2010
Не виждам логика в съществуването на паркинга, както и всякакво копаене, освен ако наистина не е наложително. Лесно може да се сметнат (както го пише в нормативите) необходимия брой паркоместа и да се направят паркинги обслужващи само сградите вътре в контура. Това че някой е решил да прави офис, магазинче, баничарница или нещо друго на пъпа на София, означавали ли, че за всеки трябва да му се измисли място за паркиране. Примерно: Банка +5 паркоместа, бакалия +1 паркомясто + достъп за зареждане, адвокатска кантора + 1 и така до безкрай. При положение, че възможностите за разширения са повече от ограничени. Мисля, че по-добър вариант е да се разтовари централната градска от всичко което натоварва излишно трафика. Трябва да се помисли за някакъв баланс. Подкрепям мненията, че трябва да се махне паркинга и мястото да стане пешеходна зона, без транзитно преминаване на автомобили. Може да се получи едно тихо и спокойно място. Спираш се и навлизаш в "Пространството на Храма", ако може образно да се изразя. За сградата на Народното Събрание ми е трудно да мисля като за "Парламентът". След многото инициативи за преместването му, един ден и това най-вероятно ще се случи:)