След острата реакция на архитекти в Интернет пространството по повод
тази новина,
transformatori.net решиха да напишат писмо до медиите и до институциите с цел да се даде отговор на някои въпроси, за които не можем да си затваряме очите. Ние предоставяме пространство за да обсъдите това писмо.
Група за музея във Facebook
Музей на модерното изкуство без конкурс и без обществено обсъждане (от блога на Павел Янчев)
Обществени п(о)ръчки (от блога на WhAT Association)
Меглена Кунева за музея за съвременно изкуство (от блога на WhAT Association)
ОТВОРЕНО ПИСМО ДО:
ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ
МИНИСТЕРСТВО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ
ПОСОЛСТВО НА КРАЛСТВО НОРВЕГИЯ В БЪЛГАРИЯ
НАЦИОНАЛЕН ИНСТИТУТ ЗА ПАМЕТНИЦИ НА КУЛТУРАТА
НАЦИОНАЛНА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ
ГЛАВЕН АРХИТЕКТ НА ГРАД СОФИЯ
СЪЮЗ НА БЪЛГАРСКИТЕ ХУДОЖНИЦИ
СЪЮЗ НА АРХИТЕКТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
КАМАРА НА АРХИТЕКТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
УАСГ
АА БРАТЯ КАДИНОВИ
МЕДИИТЕ
ОТНОСНО: Проект на Архитектурна агенция "Братя Кадинови" - Музей за съвременно българско изкуство „Софийски арсенал” - SOFIA ARSENAL MUSEUM FOR CONTEMPORARY ART – SAMCA
Уважаеми дами и господа,
Повод за това писмо е разпространената в медиите информация за пресконференция, състояла се на 18.05.2009 г. в клуба на „София Прес”, на която е представен проект за Музей за съвременно българско изкуство на АА „Братя Кадинови”.
Обектът “Музей за съвременно изкуство” би бил уникален за България, което веднага прави значението му първостепенно, не само за съвременното бъгарско изкуство, но и за културното ни развитие в последните двадесет години. Убедени сме, че обекти от национално значение, какъвто явно този ще бъде, следва да бъдат създавани въз основа на широка платформа – социална, културна и устройствена. В този смисъл считаме, че проекти от такава величина следва да се реализират едва след успешното провеждане на архитектурни конкурси с широко национално и по възможност международно участие.
Множество успешно реализирани и функциониращи примери от световната практика - център “Жорж Помпиду” в Париж, “Пинакотек дер Модерне” в Мюнхен, “Тейт Модърн” в Лондон - могат да ни послужат като равнище, под което България не трябва да пада.
Разпространените в медиите визуализации на проекта будят сериозна тревога за архитектурните му качества. Липсата на конкретна информация за съгласувателните процедури, през които е преминал, са причина да възникнат следните въпроси:
1. Как и от кого сградата на „Софийски арсенал” е била посочена за подходяща за музей за съвременно изкуство? Въз основа на какъв анализ е избрано именно това място? Адекватна ли е съществуващата материална база на пространствените изисквания за излагане на модерно изкуство?
2. Съществува ли задание за проектиране, подчинено на стратегия на Министерство на Културата за развитие на съвременното българско изкуство?
3. Според чл.5 от професионалния кодекс на архитектите в България архитектът не следва да се ангажира със задача, за възлагането на която е задължително провеждането на архитектурен конкурс. Защо Бойко Кадинов се ангажира самосиндикално с тази задача? Отговор не може да бъде само позоваване на факта, че Наредба за провеждане на конкурси в градоустройственото и инвестиционното планиране влезе в сила едва на 01.04.2009 г.
4. Каква е съгласувателната процедура, през която е минал проектът? Включва ли тя комплексна оценка на архитектурните му качества? Застрашени ли сме от следващи подобни случаи на финансиране на значим проект от европейските фондове, при които е изключено широко обществено и професионално обсъждане? Подобен проект, получил такава солидна подкрепа от държавни институции и европейски партньори, не бива да изключва и широка обществена подкрепа, основана на прозрачност и високи професионални критерии. Липсата на дискусия потиска обществения интерес и инициатива и обрича новосъздадената институция да остане чужда за хората, за които е предназначена.
С това писмо искаме да заявим категоричното си мнение, че проектът за Музей за съвременно българско изкуство, предложен от арх. Бойко Кадинов, поражда съмнение за професионализма, с който е разработен и представен, не отразява тенденциите за развитието на дейностите от тази културна сфера, нито успява да намери адекватна пространствена изява и философска натовареност. Противоречи на ценностите, които архитектурната общност отстоява и е израз на порочната практика проекти от изключителен обществен интерес да се възлагат, разработват и реализират от ограничен кръг хора, без да се взимат предвид функциониращото в страната законодателство и обществените нужди.
Смятаме, че проблемът заслужава широка публична дискусия, резултатите от която да определят посоката, в която да се развие проектът за Музей за съвременно българско изкуство.
Движение ТРАНСФОРМАТОРИ
Можете да подкрепите писмото като пишете тук: