Кафене с велопаркинг или обратното

Напоследък много се забавлявам да наблюдавам как София се самоорганизира без никаква обща цел. В градската среда естествено на принципа на естествения подбор остават най-печелившите артефакти. Печеливши имам предвид категория "БЪРЗИ ПАРИ", а именно ПАРКИНГ БИЛБОРДИНГ И КОФИНГ. Артефакти, които за съжаление не допринасят особено за качествена следа. Бях любопитно изненадан от следното компресирано съчетаване на въпросните три: стадион юнак кафе Всички знаете новата метростанция до стадиона Юнак. Там напоследък е доста живо и приятно бих казал стадион юнак кафе Общината щедро монтира велопаркинги, нооо момент, там има чадъри... стадион юнак кафе Да това е кафене между две редици стойки за колела! стадион юнак кафе Ето, че пак дадохме нещо на света, надявам се да е патентовано стадион юнак кафе стадион юнак кафе Отпада един билборд от заграждението на стадион Юнак и хоп, ражда се кафене със склад в задния двор при това стадион юнак кафе Сигурно си мислите, че кафенето не е на място? Съвсем не. Кафенето е най-логично в цялата верига от абсурди. А ето кои са те по ред на номерата: 1. В Борисовата градина от дълги години стои оградено едно парче от нея. Парчето стадион Юнак. То е държавна собственост и по-конкретно на Спортни Бази, с две думи държавата е задължена да го ползва за спорт. Всички ни повтарят, че за спорт нямало пари и затова тази кръпка от парка стои затворена докато инвестиционни акули се облизват около нея. Друго не мога аз да разбера. Защо при положение, че мястото е пълно с дървета и зеленина, не се махнат преградите и не се облагороди за да стане част от градината. А когато някой държавник събере пари за спорт, тогава да се инвестират. Това е язва в града, за която най-лесното решение е ограда, но никой не печели освен билбордаджиите. 2. На хората от общината някой им е подшушнал, че да се правят велопаркинги е голям хит и едва ли не с това се изчерпват инвестициите за велосипедния транспорт. Позьорско е да, но ефектът е нулев. Като активен велосипедист мога да кажа, че слагането на стойки за колела из града е абсолютно безсмислено на този етап. Те са нужни когато има сериозна критична маса от колоездачи и то на ключови места. Аз лично никога не съм ползвал такава стойка с изключение тази пред университета УАСГ преди години. Причината е проста, навсякъде може да се намери тръба или друг елемент за заключване. 3. Общината обаче забранява качването в метрото с колело! Да, колелото е много опасен обект, препоръчвам да се пазите. При визуален контакт или пази боже физически такъв сигнализирайте органите на реда. Ако трябва да бъдем сериозни по света достъпът на колела в метро се ограничава само в пикови часове и то в държави със сериозна вело-маса, на някой места има специално пригодени вагони за колела. Специални без седалки нищо повече. От Велоеволюция се бориха за крачка в тази посока, но явно без успех. Та нашите приятели от общината са си въобразили, че някой ще си заключи колелото на метростанция, ще вземе метро, ще отиде на работа, и в края на деня ще си намери на същото място велосипеда :) Не знам за вас, но аз не бих, а и затова на смешно големия велопаркинг на стадион Юнак никога не съм виждал велосипед. 4. Цялата "пешеходна" зона от метростанцията до стадион Васил Левски се води паркинг, включително мястото пред абсурдния велопаркинг. Празно нема както викат по-мъдрите хора :) Та в този ред на мисли кафенето звучи като най-логичния градски елемент там. А иначе Борисовата трябва да си я пазим много...

Коментари

1 | Michel | 9 Jun 2011
http://martinangelov.com/uploads/blog/iunak_cafe/p4.jpg тази е култова снимка просто... време е да си купуваме билети, няма да се оправим... :)
2 | psihi | 9 Jun 2011
@wakeop, не знаех, че е толкова зле положението. Съвсем ли нищо не е останало от междублоковите пространства? И как стои въпроса с училищните спортни площадки? На някои места, събота и неделя, както и ваканциите се използват активно. Чудя се каква е идеята на комбиниран транспорт в град като София? При условие, че човек ползва велосипед, качването в метро би се наложило само в непредвидени ситуации. Например внезапна промяна на метерологичните условия, случка с велосипеда която да го направи неизползваем или спешна промяна в плановете, налагаща по-бързо придвижване от това което предлага велосипеда. Един велосипедист спокойно може да измине 20-30 км. дневно. Ако е уморен и му трябва почивка, просто не тръгва с велосипеда, а го оставя вкъщи.
3 | wakeop | 9 Jun 2011
Не че имам нещо против заведението, в което сядам да има и коневръз за колелото ми, но... в случая едва ли идеята е такава :) При метростанциите определено има нужда от велопаркинги, но поне част от тях да са закрити и охраняеми. Пък нека закритите са платени, то е ясно, че свястната услуга изисква средства. Последния вагон от влакчето за съвместно ползване от велосипедисти, бебешки и инвалидни колички също не ми се струва лоша идея. Пък нека е с определени правила за велосипедистите (само в определени часове и с допълнително заплащане) - важното е човек да има повече опции за придвижване из града. С една абонаментна карта "велопаркинг + веловагон" или по-скъп билет, чийто баркод да важи и за паркинга ще се върнат вложените средства (не че се иска кой знае какво). А това кафе... ако хората масово започнат да си паркират велосипедите под чадърите и да ги бутат покрай масите... само няколко дни ще трябват, за да накарат собствениците да се попреместят малко. Спретнете им един флашмоб или каквото там е актуално в момента :) @psihi, проблемът със спортните площадки по кварталите е сходен - малкото незастроени площи или се ползват за автомобилен паркинг, или са цъфнали квартални заведения, или някой ги е оградил с намерение да строи.
4 | doni | 9 Jun 2011
Попътувал съм в европа и досега колело в метрото не съм видял! Нито пък специали вагони без седалки :) но иначе съм съгласен
5 | Neli | 9 Jun 2011
@doni http://www.tfl.gov.uk/roadusers/cycling/11701.aspx#section-1 http://www.s-bahn-berlin.de/aboundtickets/fahrradmitnahme.htm http://www.wienerlinien.at/wl/ep/channelView.do/channelId/-17000/pageTypeId/9083 В метрото на Париж май не е разрешено да се превозва колело, или пък можеше само през уикенда, но пък в Прага със сигурност е разрешено. Берлинските вагони имат два реда сгъваеми седалки от двете страни, което оставя доста широко пространство в средата. Там освен велосипедите стоят и детските колички, инвалидите, хората с по-масивен багаж, хората с кучета и други. В Берлинското метро могат да се видят доста велосипеди, но повечето хора си ги оставят на паркингите пред станциите. Съгласна съм, че подобна организация не може да бъде пренесена дословно в София, където условията са съвсем други. Абсурдно е да не може да се вземеш колелото в метрото в град, който има такъв остър транспортен проблем.
6 | Tosh | 8 Jun 2011
Според мен това кафене трябва да му се вика "на велосипеда". "Ае една среща на велосипеда?"
7 | Tosh | 8 Jun 2011
Да ползват направо велосипедите вместо столове :)
8 | Mufty | 9 Jun 2011
Не знам кое ми настръхва вече като гледам подобни картинки....
9 | psihi | 9 Jun 2011
Наистина има нещо сбъркано вместо тротоари да сложиш паркинги на пътя на пешеходците. По т.3 подкрепям забраната за велосипеди в метрото. Глупост е вкарването на велосипеди във вагони които не са пригодени за тази цел. Най-смислената съдба за стадион "Юнак" е паркинг. Има достатъчно добри решения за "зелени паркинки" с модулна настилка. Биха се решили част от проблемите с паркирането на двата съседни стадиона и ще се освободи място за истински пешеходни зони и озеляване откъм булеварда. Самият паркинг би бил достатъчно скрит визуално и шумово и не навлиза много в "Борисовата градина". Ако има достатъчно качествени спортни площадки по кварталите, просто ще отпадне необходимоста от хващане на метрото от Младост до "Юнак" за съботно-неделно ритане на топка. За живеещите наблизо имат цял парк на разположение. Мисля че имаше и игрища за мини-футбол и тенискортове. Може и колодрума да бъде отворен в определени дни от седмицата за ползване от граждани. Така че паркинг не би ощетил с много спортуващите. Няма смисъл да се прави нова голяма зрителна зала при положение, че не са решени инфраструктурните проблеми на двата съществуващи стадиона в близост. Такава зала (стадион) за зрители и професионален спорт може да се построи и на друго място с по-добри условия.
10 | Алекс | 8 Jun 2011
Погледна ли това място с тия стойки и виждам само как ми крадат колелото от там. Необмислено. В този блог пост много точно си е казано.
11 | Tosh | 8 Jun 2011
Ако само имаше един Български Вентури :D Да напише книга "Learning from Sofia" илюстрирана с подобни примери..
12 | Tosh | 8 Jun 2011
Аз мисля, че самите стойки ще са откраднати скоро.. а не колелата. Колелата, стига да са там само когато има хора в кафенето - нищо лошо няма да им се случи.. според мен,де.
13 | Валери | 8 Jun 2011
Аз също наблюдавах изникването на тази лятна гъба: ) Първо масите бяха свряни между стойките, от тази седмица част от стойките са демонтирани ( следи се виждат по асфалта ;).Не съм сигурен дали са преместени или потурчени, но по спомен там имаше поне 3 реда стойки първоначално... Напълно съгласен с думите на Марто, както за Юнак, така и за подигравката с велоалеите и велосипедистите като цяло!
14 | Tosh | 8 Jun 2011
Очевидно не е мръднало.. това е като в книгата на Джейн Джейкъбс: ако има хора, които да наблюдават колелото - нищо лошо няма да му се случи. Тази статя ме разсмя! :D Това е истински абсурд. И е гениално! Начина по който всичко това си взаимодейства е просто.. натурално съвършен! :D
15 | александър петров | 8 Jun 2011
приемаме велопаркинга за оградка и нещата започват да звучат по-хармонично -_- аз също не съм виждал някой да си оставя колелото на тези стойки в София... колкото до преместваемите търговски обекти из града ни - анархията е пълна и нищо за сега не може да я спре - то не са планове то не са сигнали, но йок.
16 | Нели | 8 Jun 2011
Нямаше ли някакви планове да се продава този стадион, или се лъжа? Или беше за преустройство?
17 | Филип | 8 Jun 2011
С нищо от написаното по-горе не споря, освен с едно. Често виждам поне по 3-4 колела на тази стойка. А лично аз си завръзвам колелото там всеки ден като ходя на лекции, хващам си метрото и вечерта като се върна колелото ми не е мръднало. ;)
18 | александър петров | 26 Jun 2011
кафето става все по-убаво...
19 | читател | 14 Nov 2012
Мисля, че е постигната интересна симбиоза. В кафенето винаги има персонал, който охранява велопаркинга, а паркингът пък осигурява допълнително място за маси на кафето (предполагам в нарушение). Изглежда, че това е правилният вариант. :)
20 | Boyan | 9 Jun 2011
принципно има камери там и колела не се крадат но пак колела почти никой не оставя, защото този паркинг е на безсмислено място... къде ще ходи човек, че да си върже там колелото? тези , които комбинират с метрото са малко поради ред причини Като за начало по 2-3 такива стойки да сложат във всяко училище. След това около шопинг зоните, на шишман също биха имали смисъл, на попа.
21 | Нели | 9 Jun 2011
@Tosh За протокола само - линкът показва карта на линиите, където можеш да качиш нормалното колело. Те са, като гледам, малко по-малко от половината.
22 | Tosh | 10 Jun 2011
А, да, вярно.. аз обикновенно пътувам точно в другата част на града между другото.. :) колко тъжно.
23 | psihi | 10 Jun 2011
@Нели, благодаря за разяснението. @Tosh, идеята ми беше да се приберат автомобилите на едно място за да не пречат на минаващите оттам и да има нормални тротоари както е редно. Един ден когато стадион "Васил Левски" престане да съществува и необходимоста от склад за автомобили, точно на това място ще отпадне. А дотогава какво правим? Моето предложение е разчистване терена на "Юнак", направата на нормален подход. (Така или иначе ще е необходим, независимо какво ще има на мястото на "Юнак"). Зелена настилка за паркинг, която няма да "грее", някоя и друга лампа и барака за обслужващ персонал. Това е цялото унищожение на въпросната "измряла зона". Не съм против различните видове транспорт и не споря за необходимоста от съществуването им. Против съм създаването на подобни конфликтни ситуации.
24 | Владимир Георгиев² | 11 Jun 2011
Много големи тарикати сме Българите ЕЙЙЙ! Реши общината да направи нещо както трябва, строи, отделия пари, хората се радват - "вижте сега имаме си стойки за колело" - и се намери някой по голям тарикат, който ще си построи кафенце и ще си опъне чадърите между стойките, и пред билбордовете. Ако сичко беше нормално 1. Общинска полиция щеше да дойде и да сложи едно актче на нарушителя. Защото използва общинска земя без да си плаща, и при това земя предназначена за други цели. 2. Фирмата която стопансва билбордовете щеше всеки ден да се оплаква, че някъв си слага чадърите пред рекламните постери, и хората не искат да ги наемат повече. 3. Много хора щяха да звънят в общината и да се оплачат, защото тези Стойки са построени с общински пари... данъците дето ги плащате. Но уви не всичко е нормално... Мартине, в цялата картинка пропускаш да споменеш кошовете за боклук поставени на най-подходящото място. Сигурно намирисват през лятото ;)
25 | Весо | 11 Jun 2011
Марто, добре си хванал птичката в долния десен ъгъл на първата снимка :)
26 | Tosh | 11 Jun 2011
Би било хубаво, ако някой постави камера да записва за около 24 часа, за да видим как хората използват това екзотично място. :)
27 | nickyg | 17 Jun 2011
След като прочетох темата тук отидох да проверя какво е положенито. Самити стойки са изместени една стъпка (разтояние между двете стойки)на ляво от билбордовете. В момента на чадъртите не им "пречат" стойките и хората може спокойно да си пият кафето :D. Явно някой е направил забележка на кафето и са се договорили с общината на компромисен вариянт. Принципно би станало добър матерял за Господари на ефира и май е единствения разумен начин за противодействие. :)
28 | Tosh | 9 Jun 2011
Аз съм виждал хора във вагони (на железопътни линии, а не метро) с колела.. обаче няма чак толкова "специално пригодено място" за велосипедите. Става дума за Англия. Повечето хора си купуват от тези сгъваеми велосипеди и ги слагат в багажното (което е сйвсем малко пространство в двата края на вагона 2.5 на 0.8 метра маь). Но пък Англия не е най-добрия пример за железопътен транспорт - тяхната инфраструктура е доста остаряла.. А за метрото си пише в линка, който е посочен по-нагоре: You can take a folded bike anywhere and anytime. Така че нормално колело - не може. Сгъваемо - ми то навсякъде ще се помести - и на летище може да си ходиш с него, ако ти е толкова зор. @psihi Добрия стар диалог за паркинги в България. Аз ще кажа само едно - защото много пъти съм изказвал вече своето мнение по въпроса - Цяла Европа, пък даже и Америка, се насочват към по-енергоефективен начин на транспорт, а ние строим паркинги и приспособяваме градовете си към коли... като ПЪЛНИ ДЕБИЛИ. Аз не съм срещу колите като разновидност транспорт, но напълно мразя подобни ТЪПИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ за унищожаване на градската среда с подобни измряли зони за НЕНУЖНО складиране на коли, които и така трябва да се ползват по-малко и по-малко.. прочети "urban design reader" и ще разбереш много за негативните ефекти от "богопочитане" на коли в големите градове през МИНАЛИЯ ВЕК.. Също така, PSIHI, да се спори с това, че един град има нужда от всички видове транспорт е МНОГО ТЪПО. Не всички обичаме да се разхождаме пеша, не всички обичаме да караме колело, не всички обичаме авотубси, не всички обичаме трамваи, не всички обичаме коли, не всички обичаме каквито си искаш други видове транспорт.. така че да мислиш, че само ти живэш в един град и всичко трябва да е спрямо твоето мнение е много МАЛОУМНО.. Също така това, което Нели казва също важи.. и още най-вероятно много безброй добри причини за това ;) Повече нищо няма да кажа по тази тема.
29 | Нели | 9 Jun 2011
@psihi Идеята на комбинирания транспорт е, че преодоляваш големите, бавни и изморителни отсечки с метрото до някоя станция (например от периферията към центъра) и оттам си спестяваш бавния и неблагонадежден локален транспорт (трамваите в центъра например), плюс няколко прекачвания. Говоря ти от позицията на човек, който се придвижва основно с колело, макар и в Берлин, а не в София. Ако някой ден се върна в България, и живея примерно в Дружба ента част, едва ли бих имала времето и нервите да карам всеки ден от Дружба до Центъра и обратно, дишайки прах и изгорели газове в сутрешните задръствания. Ако се добера все пак с метрото близо до Центъра, оттам мога да продължа с колелото. Ефектът от това би бил положителен, защото облекчавам обществения транспорт точно в най-проблемната зона. Берлин е много разлят град и много хора правят именно това. Тези, които живеят в по-отдалечени (зелени и приятни) квартали, използват велосипедите си за да стигнат до най-близката станция на метрото и след като слязат да стигнат до работа. Мрежата на метрото в централната част е много гъста, но има отсечки от по 2-3 километра, за които трябва да се прекачиш 2 пъти. С колелото са десетина минути - с обществен транспорт към 20. Според мен точно в София, където обществения транспорт е толкова зле, а колите толкова много, точно такива комбинации биха спестили нерви на много хора.